Nieuws

Rioolfix

In Schoonschip E-Nieuws nr. 4 hebben aandacht besteed aan de kosten van de boordvoorziening en de installatie daarvan. Hierbij zijn we onder meer ingegaan op de vraag of het nog verschil maakt of de installatie wordt uitgevoerd door een gerenommeerd (groot) bedrijf of een klein klusbedrijf.

Voor het volledige artikel klik hier.

In het genoemde artikel spraken we met Niels Schuller van de Bootklussers. Naar aanleiding van dit artikel hebben we onlangs een tip van een woonbootbewoner gekregen om ook eens contact op te nemen met Rioolfix in Haarlem. Dit bedrijfje zou ook voor een gunstige prijs installaties verzorgen, aldus de bewoner. Projectbureau Schoonschip ging vervolgens op onderzoek uit.

We spreken met Marcel, oprichter en eigenaar van Rioolfix. Marcel heeft jarenlang bij een groot rioleringsbedrijf gewerkt, waar hij de contacten onderhield met leveranciers en cursus gaf over het installeren van pompen onder andere op woonboten. Toen het bedrijf een jaar of twee geleden door een personeelstekort genoodzaakt was te stoppen met het aansluiten van woonboten op de riolering, is Marcel voor zichzelf begonnen. Marcel vertelt: ‘Het installeren van pompen en het aansluiten van woonboten was toch een beetje mijn spreekwoordelijke kindje geworden. Ik vond niet alleen het werk zelf erg leuk, maar ook de contacten met de woonbootbewoners maakten dat ik veel plezier had in mijn werk. Dat wilde ik blijven doen.'

Marcel

Marcel: 'Het aansluiten van woonboten was toch een beetje mijn spreekwoordelijke kindje geworden.'

 

Samen met een adviesbureau heeft Marcel toen een bedrijfsplan opgesteld. Dit bedrijfsplan is de kracht achter Rioolfix. Marcel: ‘Als je een bedrijf opstart moet je keuzes maken die passen bij je visie. Voor mij was het belangrijk om een gezond bedrijf te runnen en daarnaast twee werknemers een goed salaris te kunnen bieden. Het adviesbureau kwam vervolgens met een plan, waarbij we gemiddeld twee schepen per week op de riolering aansluiten, voor een vaste prijs. Dit is een all-in bedrag, omdat je van te voren nooit met 100% zekerheid kunt zeggen hoelang je bezig bent met de installatie. Een vast bedrag voorkomt niet alleen misverstanden achteraf; ook woonbootbewoners geven aan het op prijs te stellen dat zij van te voren weten waar ze aan toe zijn. En doordat het soms meezit en soms tegen, kom je gemiddeld toch weer goed uit.'

Wat is dan dit vaste bedrag? En wat krijgt een woonbootbewoner daarvoor? Marcel vertelt: ‘Woonbootbewoners krijgen bij Rioolfix een pomp, de benodigde materialen en de installatie daarvan voor 2600 euro exclusief BTW, ongeacht het type schip. Uiteraard kan het gebeuren dat er nog een hulppomp nodig is; daar brengen we dan 550 euro voor in rekening. Daarnaast helpen wij bewoners - bij wijze van service - met het invullen van de subsidieaanvraag voor de pompinstallatie. Met name bij de oudere bewoners is daar veel behoefte aan.'

Voor Marcel is persoonlijke aandacht en een goed contact met woonbootbewoners erg belangrijk. Dit heeft wel consequenties: ‘Bij Rioolfix is iedere klant gelijk en verdient iedere klant de hoogstmogelijke service. Dit betekent wel dat we geen groeps- of kwantumkorting geven, omdat we niet in willen leveren op kwaliteit. Een groep van 50 woonbootbewoners zien wij als 50 individuele klanten die allemaal een goede service en een persoonlijk contact verdienen. En daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.'

Voor contactgegevens van Rioolfix verwijzen wij naar de lijst van leveranciers en installateurs.

terug