Nieuws

Bijna 20 jaar probleemloos pompen!

Interview met Dave Schmalz,
woonbootbewoner IJsbaanpad

‘Iedereen vond het wel best’, aldus Dave Schmalz, één van de woonbootbewoners van het IJsbaandpad in Amsterdam-Zuid. Hij doelt op de rioolaansluiting die de 140 boten kregen in 1989. Letterlijk kregen. ‘Er was rijkssubsidie en iemand van toen nog de gemeente Amsterdam had bedacht dat dat wel aan een rioolproject bij ons kon worden besteed. Het was dus ook niet gek dat niemand erover in zat. We hebben helemaal niets betaald, ook niet voor de pomp of installatie. Bovendien hoefden we er ook helemaal niets voor te doen. De gemeente had het uitbesteed aan een projectbureau, uiteindelijk heeft het bedrijf Oranjewoud alles uitgezocht, gekozen en geïnstalleerd. Wij moesten alleen maar op de juiste dag thuis zijn.’ ,aldus een terugblikkende Schmalz. ‘Het was wel grappig, want de pompen hebben het eerste jaar nog geloosd op het oppervlaktewater, dan zag je soms precies datgene wat je juist niet wilde zien. Nadat de rioolpersleiding vervolgens onder de steigers was aangelegd werd lozen in het riool echt een feit.’ Voor de aangesloten woonbootbewoners van het IJsbaandpad is het leven met een pomp aan boord allang normaal. ‘Eigenlijk denkt niemand erover na. Het is gewoon een apparaat in je huis, net als de wasmachine of de ijskast. Deze pompt toevallig.’

Schrijvend voor het blad Woonbotenmagazine heeft Dave Schmalz zich in de loop der jaren verdiept in de rioolproblematiek. Voor de nieuwkomers op dit gebied zijn vooral een drietal zeer informatieve artikelen* interessant die over pompen, installatietechniek en andere wetenswaardigheden berichten. Vrijwel alles wat een woonbootbewoner zou willen weten over deze materie, wordt daarin duidelijk uitgelegd. Maar Schmalz geeft graag alvast enkele nuttige tips: ’Het belangrijkste is dat de pomp goed geïnstalleerd is. Je kan niet alleen lekkage of andere narigheid krijgen, maar vooral ook problemen met de verzekering of garantie als er iets gebeurt.’

Is dat allemaal in orde, dan is de grootste boosdoener de bewoner zelf, die gewoon troep door de gootsteen gooit waar een pomp op den duur niet tegen kan, of waardoor de leidingen verstoppen. Te denken valt aan zand, (frituur)vet, satéstokjes,damesverband, kattenbakvulling maar bijvoorbeeld ook zeep in poedervorm. Dat laatste kan aankoeken in de leidingen. Schmalz gebruikt zelf daarom vloeibare wasmiddelen. Zijn pomp functioneert al bijna 20 jaar probleemloos: ‘Het klinkt allemaal niet zo bijzonder en logisch, maar toch, je wilt niet weten wat mensen soms door de gootsteen gooien. Wie daar rekening mee houdt en de pomp jaarlijks een onderhoudsbeurt laat geven, heeft jarenlang geen omkijken.’ Over de angst om kalamiteiten -die onder woonbootbewoners die nog aangesloten moeten worden soms bestaat- haalt Schmalz de schouders op: ‘ Is alles technisch goed geregeld, dan is de kans dat er iets misgaat nihil. Als de keerkleppen op de juiste plekken zitten en je kan in noodgeval de boel afsluiten, of afkoppelen is er geen reden tot zorg. De bewoners hier denken er niet eens meer aan. Alleen door het pompen, word je nog herinnerd dat je een installatie aan boord hebt. Verder loopt het prima.’

Artikelen riolering en techniek:

Carla Beekman © september 2008
Tekst en foto’s Dave Schmalz, © Stichting Uitgeverij Woonboot Publicaties

terug