Nieuws

Een dagje mee met de installateur

'De pomp past precies, alsof hij ervoor gemaakt is', zegt Frank Winder enthousiast over de vijfde boot waar hij op deze laatste werkdag een rioolpomp installeert. De afgelopen vier dagen heeft hij de andere boten uit het groepje van een installatie voorzien. 'Dat is toch wel het mooiste voor een installateur, als je een groepje tegelijk kunt plannen aan één kade. Dan kan je nog wat makkelijker heen en weer tussen de klussen, als de ene wat tegen zit en de volgende meevalt.' Gisteren viel het mee. De pompinstallatie hoefde niet onderin het ruim geplaatst te worden, maar kon, net als in een souterrain, gewoon op de vloer staan.

‘Dat is makkelijk werken, je kan overal goed bij, gewoon van bovenaf. Dat hadden we ook wel even nodig' vertelt Winder. De drie dagen ervoor heeft hij een deel van de werktijd onder de woonbootvloeren gelegen. En doordat deze woonboten maar een beperkte hoogte mogen hebben, en ook niet diep liggen, zijn de kruipruimtes laag, soms maar net een halve meter. Als de afvoerpunten dan ook nog verspreid liggen en eerst bij elkaar gebracht moeten worden kruipend door het ruim, is het op dat moment wel vermoeiend. 'Maar het maakt mij niet veel uit, dat hoort erbij. Bij deze reeks woonboten, was het daardoor sowieso ook passen en meten met de plaatsing van de pompen'. Daarom vindt Winder het ook belangrijk zelf te komen kijken vooraf. 'Die schouwrapporten geven natuurlijk wel een indicatie, maar ik wil gewoon zelf zien hoe het zit, welke risico's er zijn en niet tegen onverwachte problemen aanlopen.' 

Ingebouwde pomp 

Het plaatsen van de pomp is vaak passen en meten.

Kunnen omgaan met rare hoogteverschillen tussen de waterstand en de afvoermogelijkheden aan boord, staal, beton, electriciteit, verschillende materialen en aansluit- en afsluittechnieken, het hoort er allemaal bij. Ook bij de installaties op de vijf woonboten van deze week. 'In feite heb ik de aanhanger volgeladen met een minimagazijntje aan alle denkbare materialen, zodat ik ter plaatse heel flexibel ben in mijn keuze. Ik kan de aansluiting dan eigenlijk altijd helemaal maken, hoe de situatie ook is.' Het is juist die uitdaging die Winder boeiend vindt aan het werk, voor elke situatie weer opnieuw de beste oplossing zoeken.

De vraag naar pompen en installaties op woonboten is duidelijk gestegen sinds de veranderde rioolwetgeving in 2005. Maar er zijn toch maar weinig specialisten voor juist de specifieke woonbotenmarkt. En die zijn wel nodig, want de installatie vereist veel vakkennis en inzicht. Tegelijk is de woonbotenmarkt echter een nichemarkt en voor de grotere leveranciers- en installatiebedrijven niet erg interessant. Precies in die lacune begeeft Winder zich met zijn bedrijf. Omdat hij ook storingen verhelpt, ziet hij vanalles voorbij komen. 'De helft van de storingen komt door een onvakkundig geïnstalleerde pompinstallatie. Wat mensen soms voor een ellende hebben, alleen al daardoor is ongeloofelijk'. En waar de andere helft van de storingen dan vandaan komt? Het antwoord is eenduidig; door het onoplettende lozingsgedrag van de gebruiker zelf.


© Carla Beekman, januari 2009